Magnum Sal
Kopalnia Soli w Wieliczce- 2 - 4 osoby
- od 10 lat
- ok. 90 minut
- wydanie polskie
- Autor:
- Marcin Krupiński, Filip Miłuński
- Wydawca:
- Gry Leonardo
Opis
Roku pańskiego 1368 miłościwie nam panujący Kazimierz Wielki mocą swego królewskiego prawa ustanowił dokument zwany Statutem Żup Krakowskich. Jasno stoi w nim zapisane, iż kto otrzyma z rąk Króla tytuł urzędniczy Żupnika Królewskiego, zarządzać będzie Kopalnią Soli w Wieliczce, Magnum Sal zwaną. Jaśnie Pan żupnikiem swym królewskim tego ze sztygarów mianuje, kto pracą swą dowiedzie, iż fach żupniczy najlepiej opanował i na chwałę Królestwa Polskiego eksploatacyję Żup Krakowskich poprowadzi.
Każdy z graczy wciela się w sztygara - zarządcę górniczej ekipy. W czasie gry gracze będą starali się jak najefektywniej wydobywać sól z kopalni, a następnie tak pozyskane „białe złoto” sprzedawać na targu. Przede wszystkim jednak, gracze będą realizować królewskie zamówienia na sól. Ten, który zarobi najwięcej na wydobyciu soli, otrzyma tytuł żupnika i wygra grę.
Magnum Sal zostało stworzone przez duet autorów: debiutującego jako projektant redaktora GamesFanatic.pl – Marcina Krupińskiego i autora „Małych Powstańców” – Filipa Miłuńskiego. Autorem ilustracji jest Piotr Nowojewski, znany polskim graczom między innymi z świetnej oprawy graficznej gry Hannibal Barkas.
Marcin Krupiński (ur. w 1981 roku, w Suwałkach): z zawodu i pasji programista. W świat nowoczesnych gier planszowych wkroczył stosunkowo niedawno gdyż w 2008 roku. Obecnie jeden z redaktorów w portalu GamesFanatic.pl. Członek grupy autorów i testerów Monsoon Group. Magnum Sal jest jego planszowym debiutem, ale obiecuje że nie będzie to jego ostatnia gra.
Filip Miłuński (ur. W 1981 r., w Toruniu) – młody (wciąż;) projektant gier planszowych i karcianych, współpracujący między innymi z wydawnictwem Egmont Polska. Na co dzień dziennikarz społeczny. Autor Małych Powstańców i Na Grunwald. Założyciel warszawskiej grupy autorów i testerów gier – Monsoon Group.
Rozgrywka
Podstawowe informacje
- Zawartość pudełka:
- plansza przedstawiająca miasto Wieliczka
- podłużny żeton szybu kopalni
- 24 żetony zamówień królewskich (po 8 na fazy I, II i III)
- 18 żetonów kopalni (8 I poziomu, 6 II poziomu i 4 III poziomu)
- 21 kart narzędzi
- żetony pieniędzy (5 x 50 groszy, 5 x 20 groszy, 10 x 5 groszy, 10 x 3 grosze,
- 15 x 1 grosz)
- znacznik gracza rozpoczynającego fazę
- drewniane kostki soli
- po 10 górników w 4 kolorach graczy
- 2 znaczniki (drewniane walce) do użycia w budynku karczmy i na zamku
- instrukcja
- Instrukcja i inne pliki:
- Waga:
- 1 kg
- Kod EAN / UPC:
- 5902596011017
Dodatki i akcesoria
Recenzje
Masz? Grałeś? Używałeś? Oceń Magnum Sal
Najbardziej przydatne recenzje
Przy pierwszym spotkaniu (na imprezie planszówkowej) wydała nam się nieco skomplikowana (dwoje dzieci, które muszą zagrać już teraz, nie za 15 minut kiedy mama skończy czytać instrukcję ;)) ale po kilku minutach grania gra już nabrała rumieńców i w głowie mocno się przejaśniło - zasady są naprawdę proste, do przekazania w 5 do 10 minut. Gra nie dawała mi spać, jeść ani myśleć o niczym innym - trzeba ją było zdobyć!
Plusy:
+ szalenie klimatyczna
+ świetne wykonanie
+ bardzo dobrze napisana instrukcja
+ proste zasady (ale nie prostackie), łatwe do wytłumaczenia - nie trzeba się żmudnie uczyć żeby grać.
+ dobrze się skaluje - nam się grało świetnie zarówno w 2, 3 jak i w 4 osoby
+ ciekawa mechanika typu worder placement
Minusy:
- hmm, może to, że kostki soli wykonane są z drewna a nie z soli, a pieniądze są tekturowe a nie ze złota i srebra? ;))))
Ech, ta gra jest po prostu GENIALNA!
Jak dla mnie ideał :)
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
Zagrałam i tak gra tak mi się spodobała, że muszę ją mieć!
Najbardziej (oprócz grafiki planszy) podoba mi się, że nie ma "jednej metody" na zwycięstwo - gra jest świetnie zbalansowana.
Poza tym uwielbiam Wieliczkę.
Jak dla mnie ideał :)
Dla mnie kwintesencja dobrej gry planszowej. Dość proste zasady możliwe do wytłumaczenia w kilka minut i dużo zabawy z gry. Przede wszystkim plus za to, że nie ma jednej strategii wygrywającej. Plus za interakcje między graczami, konieczność płacenia za transport zmusza do analizowania sytuacji wszystkich graczy (stan posiadania jest jawny, nie trzeba pamiętać) a nie skupianiu się tylko na sobie.
Gra spokojnie nadaje się zarówno dla 2, 3 jak i 4 osób. Moim zdaniem poziom trudności rośnie wraz ze wzrostem liczby osób. Przy 4 osobach naprawdę jest nad czym myśleć.
Wszystkie recenzje
Recenzje na innych portalach
- Prezentacja Magnum Sal na targach SPIEL 2010
- Recenzja w serwisie GamesFanatic.pl
- Recenzja w serwisie Spiellust
- Recenzja w Rebel Times #41
- Recenzja w serwisie E.CzasKultury.pl
- Recenzja w serwisie Poltergeist
- Recenzja w serwisie Bestiariusz
- Recenzja na blogu W pajęczej sieci
- Recenzja na blogu W Co Gramy
- Recenzja w serwisie Gry dla poczatkujących
- Recenzja w serwisie Plansza.com.pl
- Wideorecenzja i instrukcja w serwisie Planszolandia.pl
- Recenzja na blogu Metagames (ang.)
- Recenzja na blogu Opinionatedgamers.com (ang.)
- Unboxing na blogu Kostki zostały rzucone
- Recenzja w serwisie Gry Onet
- Wideorecenzja w serwisie Youtube na kanale Lewy Klapek Apokalipsy
- Wideorecenzja w serwisie Youtube na kanale The Dice Tower (Tom Vasel) (ang.)
- Unboxing w serwisie Youtube na kanale GrajDół
- Recenzja w serwisie Przystanek Planszówka
- Tłumaczenie zasad w serwisie YouTube na kanale Tasuj Turlaj
Pytania i odpowiedzi
Robisz zakupy pierwszy raz?