Maciej - recenzje
Jak dla mnie ideał :)
Dobrze wykonane, porządne podstawki. Spełniają swoją rolę.
W porządku, bez rewelacji
Kostki są OK, chociaż w jednej farba odprysnęła częściowo z jednego symbolu.
Uwaga dla nowych graczy! Podręcznik w 80% zawiera opis mechaniki, opis świata jest bardzo pobieżny. Jeżeli nie znacie świata z poprzednich edycji będziecie potrzebować drugiego podręcznika.
A teraz do rzeczy.
Podręcznik jest bardzo ładnie i porządnie wydany, tutaj nie ma do czego się przyczepić (może poza tym że w podręczniku nie ma karty postaci, trzeba ją sobie ściągnąć - przy okazji można też ściągnąć erratę i klan modliszki). Ale od strony merytorycznej jest już nieco gorzej.
Część reguł nie jest napisana wprost i trzeba się jej domyślać z kontekstu. Sporo rzeczy jest słabo lub niejednoznacznie opisanych, a brak przykładów nie pozwala rozwiać wątpliwości.
No i pozostaje kwestia całkowicie nowej mechaniki, opartej na specjalnych kostkach. Część rzeczy rozwiązano bardzo dobrze, np. dodatkowe rzeczy wypadające na kostkach (szanse i stres) czy używanie różnych kręgów w testach tej samej umiejętności w zależności od rodzaju wykonywanej czynności. Starano się też odzwierciedlić odgrywanie postaci w mechanice. Ale są też dwie duże części mechaniki które są po prostu złe. Po pierwsze walka - cała część mechaniki walki jest bez sensu (trafianie, parametry broni, pancerze), po drugie tworzenie postaci które produkuje klony (każdy Hida będzie praktycznie taki sam, każdy Kakita będzie praktycznie taki sam itd.).
No i są jeszcze rzeczy kontrowersyjne, takie jak likwidacja cech czy bardzo duże ograniczenie odmienności klanów.
Ogólnie nie mam pojęcia jaką oceną wystawić. Jeżeli oczekujecie kompletnego, dobrego produktu to ocena 1-2 będzie odpowiednia, jeżeli znacie świat i chce wam się wymyślić na nowo walkę oraz samemu dopisać kilka reguł to........ chyba nie ma sensu wydawać 200 zł. Ogólnie system raczej dla kolekcjonerów a nie graczy.
Dobry, solidny produkt
Bardzo porządnie wykonane elementy. Gładko i precyzyjnie oszlifowane i pomalowane. Bardzo przydatne gdy potrzeba dodatkowych elementów do jakiejś gry lub gdy potrzeba zastąpić jakieś zgubione. Tylko szkoda że nie są trochę tańsze i w większym wyborze kolorów.
Dobry, solidny produkt
Bardzo porządnie wykonane elementy. Gładko i precyzyjnie oszlifowane i pomalowane. Bardzo przydatne gdy potrzeba dodatkowych elementów do jakiejś gry lub gdy potrzeba zastąpić jakieś zgubione. Tylko szkoda że nie są trochę tańsze i w większym wyborze kolorów.
W porządku, bez rewelacji
Produkt propagandowy - żeby pokazać że eksploatacja ropy powoduje globalne ocieplenie i katastrofy klimatyczne. Tak naprawdę nie nadaje się do sensownego połączenia na stałe z podstawką i dodatkami. Można zagrać raz czy dwa z ciekawości i tyle.
Dobry, solidny produkt
Niby co można napisać o woreczku strunowym???
Więc służy do przechowywania różnych różności. Wysokiej jakości, działa jak powinien. Ma tylko jeden mały minus - nie ma dziurki przez którą mogłoby się wydostać powietrze więc się lubi "nadymać". Ale wiecie co? Można łatwo dokonać upgreadu! Znaczy samemu zrobić dziurę!
Dobry, solidny produkt
Niby co można napisać o woreczku strunowym???
Więc służy do przechowywania różnych różności. Wysokiej jakości, działa jak powinien. Ma tylko jeden mały minus - nie ma dziurki przez którą mogłoby się wydostać powietrze więc się lubi "nadymać". Ale wiecie co? Można łatwo dokonać upgreadu! Znaczy samemu zrobić dziurę!
Dobry, solidny produkt
Niby co można napisać o woreczku strunowym???
Więc służy do przechowywania różnych różności. Wysokiej jakości, działa jak powinien. Ma tylko jeden mały minus - nie ma dziurki przez którą mogłoby się wydostać powietrze więc się lubi "nadymać". Ale wiecie co? Można łatwo dokonać upgreadu! Znaczy samemu zrobić dziurę!
Dobry, solidny produkt
Rebel i przesyłka standardowo - OK.
Gra w klimacie Warhammera, jeżeli jesteś fanem i znasz świat to jest to dodatkowym plusem. Rozgrywka o tyle ciekawa że każdym z bogów gra się inaczej, każdy ma inną drogę do zwycięstwa. Fajne jest także to że można przegrać z "grą" - zazwyczaj jak gracze się skupiają na walce między sobą zamiast na pustoszeniu Starego Świata.
Niestety gra nie jest bez wad. Wg. mnie mapa jest średnio czytelna, rozumiem że ma być mrocznie, ponuro i beznadziejnie, ale kolory mogłyby być bardziej kontrastowe. Drugi minus to fakt że niektóre żetony szybko się kończą i trzeba je zastępować zamiennikami. To i brak jakichkolwiek przegródek w pudełku przy dość wysokiej cenie uważam za minus.
Niby co można napisać o kostce?
Że jest przezroczysta, ma cyferki i się turla? No więc jest przezroczysta, ma cyferki i się turla. Nawet wypadają na niej różne wyniki!
A tak na poważnie - porządna kostka i tyle.
Niby co można napisać o kostce?
Że jest przezroczysta, ma cyferki i się turla? No więc jest przezroczysta, ma cyferki i się turla. Nawet wypadają na niej różne wyniki!
A tak na poważnie - porządna kostka i tyle.
Jak dla mnie ideał :)
Na początku byłem trochę sceptycznie nastawiony do Osadników - bo jak to: gra która ma x dodatków?? Albo zrobili marną podstawkę albo wyciągają kasę.
Ale już po pierwszej grze się okazało że Osadnicy są świetną grą. Bardzo losowa (co niektórym może przeszkadzać) ale ja uważam to za zaletę - każda gra jest inna. Zasady proste i chyba po raz pierwszy w instrukcji jest NAPRAWDĘ wszystko. Wydanie bardzo dobre - to jedna z nielicznych gier która ma przegródki w pudełku na elementy składowe.
W trójkę gra się świetnie (w 4 osoby jeszcze mi się nie udało zagrać).
Szczerze polecam - a sam lecę kupić ze 2 dodatki (te które można łączyć) i grać.
Dobry, solidny produkt
Przesyłka bez zastrzeżeń.
Sama gra - świetnie wydana. Solidne metalowe pudełko, super karty.
Gra się szybko i przyjemnie. Zasady jasno i przejrzyście opisane - po raz pierwszy widzę instrukcję w której WSZYSTKIE ewentualności są opisane! Duży plus. Jedynym minusem gry jest fakt że jak się zorientuje o co w niej chodzi to jest już dużo łatwiej wygrać - sprawę ratuje nieco duża losowość wyspy i kart. Ale i tak jest dość łatwa.
Dobry, solidny produkt
Przesyłka jak zwykle OK. Sama gra bardzo porządnie wydana - chociaż pionki mogłyby być mniej symboliczne i bardziej przypominać ludzi, a plansza odrobinę bardziej czytelna.
Niestety rozgrywka jest niesamowicie losowa i gra może się przez to skończyć w dosłownie 5 minut! Nie najlepiej zostały zbalansowane warunki zwycięstwa i taki Vimes ma minimalne szanse na zwycięstwo, a Smok Herbowy może wygrać bardzo szybko i łatwo.
Zasady są słabo opisane - tzn. na początku wydaje się że wszystko jest OK, ale w trakcie rozgrywki nagle okazuje się że pojawiają się niejasności czy sytuacje które nie wiadomo jak rozstrzygnąć.
Mimo powyższych wad grało się przyjemnie, gra potrafi budzić prawdziwe emocje. I jeszcze jedno - dwie osoby to za mało (gra jest zbyt przewidywalna), najlepiej grać w czwórkę.
Może się podobać mimo wad (zasady w końcu można samemu uszczegółowić, a Smoka wywalić z talii).
W porządku, bez rewelacji
Ogólnie dobry dodatek, bardzo porządnie wydany. Zawiera sporo informacji o Chaosie, ale wg. mnie nie najlepiej napisany i posiadający spore braki. Jak dla mnie za dużo tabelek a za mało fabularnych opisów i inspiracji do przygód (np. ponad 30 stron tabelek mutacji). Podręcznik w sumie nie wiadomo dla kogo, a i mnie jest go ciężko ocenić. Jeżeli chcecie grać drużyną złych - lektura obowiązkowa. Jeżeli chcecie dokopać graczom i pokazać że świat Warhammera już upadł tylko jeszcze nikt o tym nie wie - również. Natomiast jeżeli nie pociągają was klimaty totalnego upadku, rozkładu, beznadziej i nadchodzącej apokalipsy to możecie sobie darować.
W porządku, bez rewelacji
Podręcznik trochę lepszy niż ten dla graczy. Ale nadal jest to głównie tabelkologia. Porady w stylu jak zmodyfikować poziom wrogów żeby pasowali do drużyny. Tabele losowania wrogów, skarbów, podziemi i bóg wie czego jeszcze.
Generalnie całe D&D 4 jest słabe i na pewno nie może być uznane za grę fabularną.
Raczej słaby
Bardzo dobrze wydany - solidna twarda okładka, kredowy papier i świetny druk. Niestety to wszystko co można dobrego powiedzieć jeżeli szukasz gry fabularnej.
Nowe D&D są dziwne - tak naprawdę czytając podręcznik miałem wrażenie że czytam manual do komputerowego MMORPG. Moce spotkaniowe i dzienne? Zero opisu fabularnego? 17 umiejętności? Atuty w stylu "walka 2 broniami - premia +1 do obrażeń"? Walka rozpisana na kwadratowe pola i figurki? Co to ma być???!!! Gra fabularna (tak jest napisane na okładce)? Na pewno nie.
Gry fabularnej tu nie ma - to podręcznik walki. To system przygotowany pod stworzenie na jego bazie gier komputerowych. Jeżeli szukacie gier fabularnych - unikajcie jak ognia!
Dobry, solidny produkt
Kupiłem szukając natchnienia. Przeczytałem. I mam problem co napisać w komentarzu. Hm.... Na pewno ten "podręcznik" dobrze (i szybko) się czyta. A jego wartość dla MG? Zależy od dwóch rzeczy: jak długo prowadzisz i jaki styl preferujesz.
Jeżeli jesteś początkującym MG będziesz wniebowzięty, odkryjesz dziesiątki trików i sztuczek dzięki którym twoje sesje będą dużo lepsze. Jeżeli prowadzisz tak jak ja od kilkunastu lat - przeczytasz, w kilku miejscach pokiwasz głową, w kilku nie zgodzisz się z autorem i może wyłapiesz jedną czy dwie sztuczki których nie znałeś. Podobnie jeżeli chodzi o styl prowadzenia. Porady nie nadają się do wszystkich systemów i wszystkich styli prowadzenia.