Tak jak pisali poprzednicy - koszulki są na styk i nie pasują do wszystkich do kart w rozmiarze standard CCG. Np. są idealne do Brzdęka (nie ma żadnego luzu, praktycznie nie zwiększają powierzchni karty). Ale w kilku innych grach były po prostu za małe i wyginały karty.
Także są idealne ale nie dla wszystkich gier :)
Dobry, solidny produkt
Gra jako całość to mój zupełny Nr 1.
Ale dla samego Zestawu Podstawowego ocena to 4 bo, niestety Core Set to chyba najsłabszy produkt w całej kolekcji Władcy LCG.
Z dwóch powodów:
1. kluczowe karty występują tylko w 1 lub 2 kopiach (Namiestnik Gondoru, Nieoczekiwana Odwaga, Sprawdzian Woli, Kamień Celebriany, Róg Gondoru - to chyba te najważniejsze, ale jest jeszcze kilkanaście innych). Żeby zbudować talie oparte o te karty musimy albo dokupić drugi (a nawet trzeci Core Set) albo dorobić sobie proxy (co polecam). Niestety to typowa polityka FFG przy wydawaniu zestawów podstawowych. Kolejne dodatki już mają wszystkie karty w 3 kopiach.
2. Niezrównoważone scenariusze. Pierwszy jest dobry na początek i do nauki zasada, ale szybko robi się zbyt łatwy. Drugi jest już o wiele trudniejszy, głównie dlatego że zaczyna się od trzęsienia ziemi. Jest to bardzo ciekawy, rozgrywany scenariusz - ale przeskok w trudności pomiędzy nim a pierwszym scenariuszem jest zbyt duży. Trzeci to już najwyższa półka trudności, praktycznie nie do przejścia taliami z CoreSetu. Aby poprawić doznania z CoreSetu polecam wydrukować sobie scenariusze przygotowane przez użytkownika NinjaDog z serwisu BoardGameGeek - mają trudność pomiędzy scenariuszem 1 i 2, a nie wymagają żadnych innych kart niż te które mamy CoreSecie.
Moje dodatkowe rady, które powinny poprawić doświadczenia z Coresetem:
- nie grajcie solo talią Taktyki - ta talia nie ma właściwie punktów Siły Woli co prowadzi do zablokowania się na etapie Wyprawy;
- spróbujcie poskładać talie mieszane (tzn. np. 2 bohaterów z jednej strefy i 1 z innej) - pozwolić to znaleźć synergie pomiędzy kartami;
- jeśli gracie solo, polecam wariant symulujący grę na 2-osoby. Chodzi o to, że kontroluje się wtedy 2 talie. Gra na 2 talie jest bardziej wyważona, dodatkowo pozwala wykorzystać takie zdolności kart jak "Dystans" i "Wartownik".
Powtarzam apel: nie zniechęcajcie się CoreSetem. Kolejne dodatki znacznie poprawiają grę (lepsze karty gracza, dużo lepsze scenariusze). Naprawdę warto trochę pocierpieć przy Zestawie Podstawowym, by odkryć bogactwo tej gry.
Jak dla mnie ideał :)
Gra jest ŚWIETNA !!!
(poniżej mojej oceny dla poszczególnych czynników w skali "rebelowej" 1-5)
1. Wykonanie (4,5 / 5). Bez zbędnych fajerwerków graficznych, ale wszystko czytelne, dzięki czemu można skupić sie na grze. Wykonanie nie rozprasza, każdy element ma swoje miejsce na planszy głównej i planszach graczy. Wg mnie wykonanie jest bardzo klimatyczne. Klasyczna "niemiecka" wypraska mieści wszystkie elementy i pozwala je przechowywać bez woreczków strunowych. Elementy wydają się bardzo trwałe (karty również). Jedyny minus to fakt, że złożona plansza jest trochę za małę i "wpada" do wypraski - ale to już czepianie się na siłę.
2. Grywalność (5 / 5) - ocena dotyczy tylko wariantu dla 2 graczy, bo w szerszym gronie jeszcze nie grałem.
Plusy:
+ licytacja sprawdza się przy 2 gracza idealnie !! (moge się tylko domyślać, że dla 3-4 graczy będzie równie dobrze)
+ każda rozgrywka jest inna, bo z 58 kafli dostępnych, w jednej grze pojawia się tylko 16. Do tej pory grałem 8 razy i jak dotąd nie wytworzyła się żadna dominująca strategia.
+ gra wymaga dostosowywania się do rozkładu kafli na planszy głównej i postępowania przeciwnika, jednak losowość praktycznie nie występuje (świetny balans taktyka ws. strategia). Karty wypraw czy akcja "Zakładania kolonii" wg mnie nie wprowadzają losowości, tylko wymagają umiejętnego zarządzania ryzykiem.
+ krótki czas rozgrywki (ok. 50 min ) i właściwie brak downtimu przy wykonywaniu tury gracza.
+ klimat; wiadomo, że to nie Arkham Horror, ale jak na eurogrę klimat jest obecny (nazwy kolonii, ładne grafiki) i nie jest zupełnie oderwany od mechaniki (wg mnie np. Caylus jest dużo bardziej abstrakcyjny).
+ nie występuje efekt śnieżnej kuli (również dzięki systemowi licytacji, w którym pieniądze mogą krążyć pomiędzy graczami)
Minusy:
- dla niektórych może być zbyt konfrontacyjna (chodzi mi o wybór kafli do licytacji), ale to już minus na siłę. Na pewno nie jest bardziej konfrontacyjna niż np. Puerto Rico.
Podsumowując: klasyka eurogier, z ciekawym tematem, świetnym wykonaniem i emocjami do końca gry. Polecam w 1000% :).
Jak dla mnie ideał :)
Świetna gra, multum możliwości i na pewno dlugo sie nie znudzi.
Wydanie bardzo dobre, w pudełku kilkanascie woreczków strunowych, ale i tak polecam zainwestować w jakiś pojemnik na elementy gry.
Dostawa REBELa eksprosowo - jak zawsze świetnie.