Kupując grę oczekiwałem czegoś wyjątkowego. Niestety moje oczekiwania się nie spełniły. Grę mam od pół roku ale zagrałem tylko 3 razy. W ogóle nie chce mi się po nią sięgać. Chętniej wybieram inne pozycje z gier kooperacyjnych.
Niestety znalazłem w niej więcej minusów niż plusów dlatego mogę dać co najwyżej 3 / 5.
Na minus, z pewnością ogromna losowość. Praktycznie nie jest się w stanie niczego zaplanować (jak w innych kooperacjach), nie ma na planszy stałych miejsc typu apteka, targ, gdzie można by było zakupić jedzenie, opatrunki i leki. Zbudowanie większości urządzeń jest nierealne. Za dużo tam losowości. Gra strasznie się wlecze, wszystkie rozgrywki zajęły nam około 5 godzin każda i nierealne wydaje mi się zejście poniżej tego czasu.
Na plus, na pewno klimat gry - depresyjny, smutny, wygłodniali i bezradni ludzie walczą o przetrwania w niesprzyjającym świecie. Strach wyjść na ulicę, brak jedzenia i lekarstw. Czuje się tę wojnę w powietrzu.
Spodobało mi się też wprowadzenie księgi skryptów. Też świetnie wpływa na klimat gry.
Podsumowując: gra trzyma się tylko na klimacie, a sam mechanizm - czyli kwintesencja gier - jest słaby.
Grę oceniam na 4,75 / 5.
Podoba mi się to, że żeby wygrać rozgrywkę trzeba dużo się nakombinować. Wyczuć moment w którym warto zaryzykować i wykonać dwie akcje, czy lepiej jedną ale pewniaka oraz wyczuć na ile warto zaryzykować wykonanie celu scenariusza kosztem utraty zdrowia. To wyczucie jest istotne gdyż w tej grze jak się już zaczyna sypać grunt pod nogami to na całego. Np: spadek poziomu zdrowia automatycznie wpływa na spadek poziomu motywacji co znacznie utrudnia grę bo umiejętności specjalne są kluczem do wygrania. Do tego dochodzą zdarzenia losowe, których często nie przewidzimy (a to dach się zawali, a to sztorm). Także skupienie się wyłączenie na realizacji celu bez dbania np. o jedzenie i dach nad głową przeważnie kończy się porażką. Dużo zależy od planowania ale także od szczęścia. Nie jesteśmy w stanie wszystkiego przewidzieć.
Na plus także klimat gry: odkrywamy dziką, niegościnną i nieznaną wyspę, polujemy, znajdujemy skarby i walczymy o przetrwanie na każdym kroku. Sporo zdarzeń losowych więc mało jest powtórek - każda gra jest inna.
Dodatkowym plusem jest 7 scenariuszy. Każdy z nich ma inne cele, inne priorytety więc do każdego z nich trzeba podejść z inną strategią. Najczęściej gram dwiema postaciami i zauważyłem, że w niektórych scenariuszach najlepiej się sprawdza cieśla z kucharzem, w innych cieśla z odkrywcą itp.
Gra ma dość rozbudowane zasady i zajmuje sporo czasu więc raczej polecałbym dla bardziej zaawansowanych graczy.
Gra złożona, wymagająca planowania kilku tur do przodu.
Nie do końca podoba mi się mechanizm księgowości. Trudno jest w nim dojść do wysokiego poziomu. Można było go trochę uprościć. Łatwiejszy jest tor kryształów.
Grę oceniam na 4,25
Grę oceniam jako dobrą. Prosta, rozgrywka nie zajmuje dużo czasu. Minusem jest rozwiązanie militarne. Nie do końca fajnie pomyślane. Sam produkt oceniam na 4. Na pewno mogę polecić osobom, które lubią gry oparte na budowaniu, z prostymi regułami i szybkim czasem rozgrywki.
Bardzo dobra gra. Często, jak graliśmy z żoną, nie kończyło się na jednej rozgrywce ponieważ gra się szybko.
Po mimo, że można wygrać na trzy sposoby i tak znaczna większość rozgrywek kończy się na punkty.
Moja ocena 5/5